Gwiazda PR to tytuł i wyróżnienie przyznawane osobom szczególnie zasłużonym dla branży PR, które swoją postawą etyczną, doświadczeniem oraz zaangażowaniem są wzorem do naśladowania dla całego środowiska.
Nagroda ta ma charakter honorowy i przyznawana jest corocznie, od 2017 roku, przez Zarząd Związku Firm PR jako wyraz uznania. Ogłoszenie werdyktu następuje podczas Gali rozdania nagród w konkursie Złote Spinacze.
Małgorzata Mejer – absolwentka Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, pierwsze lata kariery zawodowej spędziła jako nauczycielka. Doświadczenia biznesowe zaczęła zbierać w 1990 roku, podejmując prace szefa Biura Informacji Technicznej Kodak Ltd w Polsce. Od 1995 odpowiada za działania PR-owe Procter & Gamble w Polsce, a od 2011 w regionie Europy Centralnej. Obok odpowiedzialności za komunikację korporacyjną pełni też funkcję rzecznika prasowego firmy. Jest współtwórcą programu marketingu społecznego „Podaruj dzieciom słońce” i programu „Polskie Nadzieje Olimpijskie”. Jest członkiem Komisji Marketingu Polskiego Komitetu Olimpijskiego i Rady Uczelni Szkoły Głównej Handlowej. Związana z konkursem Złote Spinacze jako jurorka od jego początków.
– Naprawdę trudno znaleźć w tej branży osobę, która jest tak ciepła i tak miła. Nas wszystkich, tych z mojego rocznika i z każdego następnego, nauczyła wszystkiego. Nauczyła pracy, nauczyła etyki, nauczyła public relations. Nauczyła nas trochę życia i tego z jak niesamowitą gracją, jak otwarcie można współpracować z agencjami (…).
To osoba majestatyczna, która jest, była i pozostanie absolutną legendą tej branży. To jest osoba, której wszyscy się boimy, ale nie dlatego, że powie nam coś do słuchu. Boimy się, żeby jej nie zawieźć. To jest osoba, która przede wszystkim pokazuje nam, że trzeba cały czas myśleć sercem, trochę mniej głową i wtedy wszystko się udaje. To ona pokazała i przekazała nam tą niesamowitą szkołę – mówi Sebastian Stępak (CEO MSL) podczas Gali Złote Spinacze 2022.
Iga Świątek – zawodowa tenisistka. Pierwszy globalny sukces osiągnęła w Paryżu, w 2020 roku, kiedy w wieku 19 lat zwyciężyła w French Open, w grze pojedynczej. Jej wygrana na kortach Roland Garros była jednocześnie pierwszym w historii tryumfem polskich tenisistek i tenisistów w turnieju Wielkiego Szlema. Rok 2022 jest dotychczas najlepszym w jej karierze – osiągnęła passę 37 wygranych meczów z rzędu i wygrała kolejne dwa wielkie szlemy – ponownie Roland Garros, a także US Open. Od początku dorosłej kariery tenisowej angażuje się charytatywnie i społecznie. W 2021 roku przekazała 200 tysięcy złotych na rzecz fundacji działających w obszarze zdrowia psychicznego dzieci, zaangażowała się w pomoc rodzinom potrzebującym w Szlachetnej Paczce, a także poprzez aukcje charytatywne w działania WOŚP – dzięki aukcjom Igi udało się zebrać dla fundacji przeszło 300 tysięcy złotych. W 2022 roku przekazała ponad 270 tysięcy złotych na rzecz SOS Wiosek Dziecięcych na wsparcie zdrowia psychicznego podopiecznych, a jej aukcja na WOŚP osiągnęła kwotę ponad ćwierć miliona złotych. Wydarzenie „Iga Świątek i Przyjaciele dla Ukrainy” było pierwszym dużym autorskim projektem pomocowym Igi i jej zespołu. W jego wyniku pozyskano 2,5 miliona złotych na wsparcie dzieci i nastolatków dotkniętych wojną w Ukrainie.
– (…) ostatnie miesiące i lata to czas pełen wyzwań – w wymiarze zdrowotnym, środowiskowym, czy humanitarnym. Dlatego w tym roku chcieliśmy poszukać jeszcze więcej złotych gwiazd na niebie, drogowskazów dla nas wszystkich, kierunków dla branży – podkreśla Agnieszka Bacińska (CEO Walk PR).
– W tym roku laureatem drugiej gwiazdy PR jest osoba, która symbolizuje wszystko co jest najważniejsze w naszej branży – autentyczność i naturalność, skromność i szczerość, ciężką pracę i konsekwencję w dążeniu do celu. Już na początku kariery osiągnęła w swojej profesji więcej niż ktokolwiek w polskiej historii. Błyskawicznie stała się ikoną, postacią, w którą wpatrzeni są zarówno zwykli ludzie jak i media na całym globie. Właśnie takich osób słucha świat. Punkt odniesienia i wzór do naśladowania nie tylko dla młodych ludzi. Obecnie jedna z najmocniejszych ambasadorek Polski na świecie. Bez sztucznego nadęcia, bez sztafażu, zbytecznej wizerunkowej nadbudowy. Jest postacią, która przekuła sukces, rozpoznawalność i własną siłę w najpilniejsze i najpiękniejsze przekazy. Zaangażowana we wsparcie obywateli Ukrainy od początku rosyjskiej agresji. Niebiesko-żółta wstążeczka towarzyszy jej od miesięcy. Numer 1 i to nie tylko na rankingu tenisowym – mówi Anna Simon (Managing Director, Komunikacja Plus PR) podczas Gali Złote Spinacze 2022.
Grzegorz Szczepański z branżą public relations związany od 25 lat. Pierwsze 10 lat pracował w agencjach Burson-Marsteller i Business Communications Associates (przejętej przez Edelman Polska), której był prezesem i twórcą. Do chwili powołania na stanowisko prezesa zarządu H+K Strategies był dyrektorem ds. korporacyjnych w Grupie Żywiec (2008-2014), a wcześniej w latach 2003–2007 pełnił funkcję dyrektora departamentu komunikacji korporacyjnej w Banku Pekao SA. Od 2010 r. Członek Press Club Polska. W latach 2009-2010 członek zarządu Międzynarodowego Stowarzyszenia Public Relations (IPRA Board Member). Inicjator i pierwszy prezes Związku Firm Public Relations. W 2002r. uznany przez redakcję miesięcznika Home&Market za jednego z 25 najlepszych polskich managerów (członek „Walnego Zgromadzenia Polskiej Gospodarki”). Członek Rady Ekspertów THINKTHANK. Zdobywca tytułu AD Man roku 2021 w kategorii agencje PR.
– Mimo tego, że z tą osobą przeciąłem się zawodowo dosyć późno w mojej karierze, to muszę powiedzieć, że było to jedno z najfajniejszych spotkań, właśnie takich zawodowych – PR’owych – jakich w ogóle doświadczyłem. Uważam, że prezesi to osoby, które też mają ciężkie życie, ponieważ potrzebujemy kogoś, kto nie tylko nas będzie podtrzymywał na duchu, ale też kogoś, kto pokaże nam drogę, gdy się pogubimy.
Nie mogę mówić o jego osiągnięciach, gdyż to jest prawie 30 lat pracy zawodowej i tego nie zmieszczę w trzech zdaniach. Zazdroszczę bardzo tym, którzy mogą obcować z nim na co dzień, bowiem mają oni szansę dotknąć żywej legendy – przynajmniej według mnie. Co więcej, nie jest tylko legendą, ale też osobą, która dopisuje kolejne rozdziały do swojego dziedzictwa. Nigdy by tak o sobie nie powiedział, ponieważ jest człowiekiem bardzo skromnym, ale na pewno się nie obrazi, jak my to powiemy. Z każdego słowa jakie wypowiada bije niesamowita siła, konsekwencja, odwaga – ale Ci, którzy go znają wiedzą, że jest niezwykle wrażliwy. Hardworker, który pracuje legendarne 16 godzin, ale tylko wtedy, kiedy ma grypę albo jakieś inne schorzenie – normalnie pewnie pracuje więcej, jak znam życie – mówi Sebastian Stępak (CEO MSL) podczas Gali Złote Spinacze 2021.
Piotr Czarnowski – uczył się PR w wielkich ponadnarodowych koncernach. W 1988 r. odszedł z zawodu dziennikarskiego i zajął się PR w pełnym wymiarze, a w 1990 r. założył FIRST Public Relations – pierwszą w Polsce firmę zajmującą się tą dziedziną. Założyciel pierwszej polskiej agencji PR w Europie Zachodniej (EMG FIRST, 2004). Dziś nadal prowadzi FIRST Public Relations, afiliowaną przy kilku międzynarodowych sieciach PR i współpracującą z licznymi światowymi instytucjami naukowymi i badawczymi zajmującymi się komunikacją. Dziś jest wykładowcą PR w kilku szkołach wyższych i autorem wielu publikacji. W 1994 r. współzałożył Polskie Stowarzyszenie Public Relations, którego był do roku 1999 wiceprezesem. Współtworzył pierwszy Kodeks Etyczny polskiego public relations.
– W tym roku laureatem Gwiazdy PR jest osoba, która w naszej branży wyróżnia się ogromną liczbą cnót. Jest osobą, która budzi natychmiastowe skojarzenie z profesjonalizmem w public relations. Całym swoim zawodowym życiem udowadnia, że PR jest profesją szlachetną, że buduje porozumienie i służy prawdzie.
Dziś na tej sali siedzi kilkadziesiąt osób, które mogą z dumą powiedzieć, że są jego wychowankami i z pewnością zgodzą się z tym, że jest on uosobieniem mądrości, rozwagi, szlachetności i szczerości, a dla wielu z nas również wzorcem moralnym.
Jest surowym recenzentem naszej branży, również naszych Związkowych inicjatyw, ale zawsze walczy o jakąś sprawę, nigdy przeciwko komukolwiek. W tym roku znów było o nim głośno, kiedy zwrócił naszą uwagę na zagadnienia wydawałoby się mało istotne dla naszej profesji, ale dla poprawy jej reputacji fundamentalne – był bowiem pomysłodawcą i wiodącym autorem pierwszego uniwersalnego dla całej branży PR Kodeksu Etyki.
Odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski za wybitne zasługi dla komunikacji, jest nadal jedyną osobą z odznaczeniem państwowym na tym polu. On tego nie lubi, ale my lubimy o nim mówić: nestor polskiego PR, bo też nikt bardziej niż on nie zasługuje na taki tytuł – mówi Grzegorz Szczepański (CEO Hill+Knowlton Strategies Poland) podczas Gali Złote Spinacze 2019.
Jerzy Owsiak – polski dziennikarz radiowy i telewizyjny, showman, filantrop, działacz charytatywny i społeczny. Założyciel i prezes Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, pomysłodawca i organizator corocznego Finału WOŚP oraz Pol’and’Rock Festival (w latach 1995–2017 Przystanku Woodstock). Jako dziennikarz radiowy i telewizyjny współpracował z największymi rozgłośniami i telewizjami w kraju. Wielokrotnie odznaczany i nagradzany za swoją działalność społeczną i charytatywną. Od 2014 honorowy obywatel miasta stołecznego Warszawy. Kilkukrotnie nominowany do Pokojowej Nagrody Nobla.
– Ten człowiek bardzo mocno wbił się w moją psychikę, będę go podziwiał do kiedy będzie pracował i później, gdy już skończy karierę zawodową.
Jest to człowiek, który dał ogromny kapitał społeczny. On go nigdy nie rozmienił. Zabrał ten kapitał społeczny ze sobą. Zabrał mnie, zabrał moje serce, zabrał wszystko co znaczyło moje pokolenie i niósł to dalej. Sprawił, że ludzie zaczęli dawać, dawać bezkreśnie, bez żadnego wielkiego powodu.
Ten człowiek kojarzy się z wolnością. Pamiętam, jak kłóciłem się z moim dziadkiem, żeby odpuścił kawałek „Wielkiej Gry”, żebym mógł zobaczyć chociaż część programu mojego idola i żebym usłyszał od niego, że tak naprawdę mogę robić, co chcę – mówi Sebastian Stępak (General Manager MSL) podczas Gali Złote Spinacze 2018.
Ryszard Solski – założyciel i prezes Solski Communications, wcześniej przez wiele lat dyrektor generalny agencji PR Sigma. Współzałożyciel ZFPR, były prezes Zarządu, przewodniczący i członek Rady Związku. Trzykrotny zdobywca prestiżowej nagrody Proton (2008, 2011, 2014) oraz laureat pierwszej nagrody Gwiazda PR (2017). Dziennikarz i dyplomata.
– Nie wiem, ilu dyrektorów zarządzających wyszło spod jego ręki, jednak to, czego ja się od niego nauczyłem, to przede wszystkim zasady, że najcięższe zadania zawsze bierze się na klatę samodzielnie. Jest to najważniejsza rzecz. Jeżeli trzeba w trudnym momencie napisać informację prasową, to jest jedna osoba, która usiądzie i zawsze ją napisze. To właśnie jest on. Nauczył mnie, że jeżeli nie możesz usiąść i wykonać wszystkich czynności, które realizuje twój Junior Account Executive, to jest najwyższy czas, żebyś opuścił daną agencję. Jest też druga zasada – zawsze bądź szczery, nigdy nie pozostawiaj niedomówień. Zawsze graj według zasad, nawet jeżeli wiesz, że przegrasz. I kolejna – traktuj każdego człowieka z szacunkiem, bez względu na okoliczności – mówi Sebastian Stępak (Dyrektor Zarządzający MSL) podczas Gali Złote Spinacze 2017.