Kodeks Dobrych Praktyk PA – ZFPR.PL

ZFPR

Kodeks Dobrych Praktyk Public Affairs

Wobec rosnącej świadomości i potrzeby dialogu pomiędzy społeczeństwem obywatelskim, w tym przedstawicielami biznesu, a decydentami i twórcami polityk publicznych, rodzi się potrzeba wykreowania ram postępowania, nie ujętego dotychczas w formalne regulacje, które są uznane i akceptowane przez uczestników dialogu. Taki cel przyświeca twórcom i sygnatariuszom niniejszego dokumentu – Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs (PA).

Celem Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs jest promowanie wysokich standardów dla osób zawodowo zajmujących się tą dziedziną.

Kodeks Dobrych Praktyk PA ma zastosowanie do wszystkich działań public affairs, podejmowanych przez jego sygnatariuszy w dialogu z interesariuszami w Polsce, jak i wobec organów i urzędników w Unii Europejskiej.

Praca specjalistów ds. public affairs przyczynia się do rozwoju procesu demokratycznego, tworząc platformę współpracy pomiędzy światem biznesu, społeczeństwem obywatelskim i decydentami politycznymi.

Definicje

Termin „public affairs” oznacza wszelkie działania, które są prowadzone w imieniu własnym lub w imieniu i na rzecz Strony Trzeciej w celu:

a) podjęcia lub podtrzymania dialogu z decydentami lub

b) konsultacji wobec innych podmiotów, dotyczącej prowadzenia komunikacji z decydentami lub

c) budowania relacji ze społecznościami lokalnymi, przedstawicielami sektora pozarządowego (NGO), związkami zawodowymi, związkami wyznaniowymi oraz organizacjami biznesowymi, wpływającymi na kształt życia publicznego,

Termin „decydenci” obejmuje m.in. twórców polityk publicznych (policy makers) i organy władzy, w tym m.in.: organy administracji rządowej i samorządowej, urzędy i instytucje administracji publicznej, członków i pracowników obu izb parlamentu, ministrów i urzędników państwowych, członków korpusu służby cywilnej.

„Stroną Trzecią” lub „Klientem” są wszystkie podmioty zainteresowane profesjonalnym dialogiem z decydentami. m.in. organizacje pozarządowe, firmy polskie i międzynarodowe, biznesowe organizacje branżowe, ich organizacje „parasolowe”, związki zawodowe, organizacje wyznaniowe, nieformalnie zrzeszone grupy obywateli lub grupy organizacji pozarządowych. Działania świadczone na rzecz Klienta należy uznać za działania public affairs, nawet jeśli osoby świadczące te usługi działają pro bono, jako wolontariusze na rzecz Strony Trzeciej.

Wyłączenia

Zapisów Kodeksu Dobrych Praktyk PA nie stosuje się do: działań podjętych w odpowiedzi na nakaz sądowy lub zgodnie z tym nakazem, działań podejmowanych w celu spełnienia wymogu określonego w akcie prawnym, publicznej odpowiedzi na zaproszenie do przedstawienia informacji, wyjaśnień lub dowodów przed organami ścigania lub parlamentarnymi komisjami śledczymi oraz składania ofert, lub gdy osoba fizyczna, składa oświadczenia wyłącznie we własnym imieniu.

*

*               *

Sygnatariusze Kodeksu Dobrych Praktyk Public Affairs zobowiązują się do jego przestrzegania, działając w sposób uczciwy i odpowiedzialny, dążąc do realizacji zadań w oparciu o najwyższe standardy zawodowe oraz obowiązujące branżowe kodeksy dobrych praktyk i kodeksy etyczne.

Podczas wykonywania czynności opisanych powyżej, specjaliści ds. public affairs zobowiązują się:

1) Uzyskać wpis do rejestru podmiotów wykonujących zawodową działalność lobbingową prowadzonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zgodnie z art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Z 2017 r., poz. 248) lub występować w imieniu organizacji pracodawców zgodnie z zapisami ustawy o organizacjach pracodawców z 23 maja 1991 roku (tj. Dz.U. 2015 poz. 2029 z późn.zm);

2) Dążyć do merytorycznej debaty publicznej, opartej o stanowiska i argumenty;

3) W trakcie kontaktów z decydentami informować o podmiocie doradczym, który reprezentują oraz kliencie, którego interes reprezentują;

4) Jasno informować o statusie i charakterze swoich zapytań wobec podmiotu administracji publicznej;

5) Nie rozpowszechniać świadomie fałszywych lub wprowadzających w błąd informacji oraz dokładać należytej staranności, aby nie czynić tego nieumyślnie;

6) Nie powoływać się na relacje i powiązania z instytucjami publicznymi bez odpowiedniej legitymacji do takich deklaracji;

7) Honorować przekazane informacje poufne i nie uzyskiwać informacji w sposób niezgodny z prawem;

8) Unikać zawodowych konfliktów interesów oraz dołożyć należytej staranności, aby unikać reprezentowania interesów:

a) Podmiotów, objętych sankcjami nałożonymi przez RP, Unię Europejską, ONZ lub kraje należące do NATO,

b) Podmiotów reprezentujących interesy „państw wrogich” tj. tych, których działania zostały uznane za wrogie wobec RP, Unii Europejskiej lub krajów NATO,

c) Organizacji pozarządowych, finansowanych lub wspieranych przez państwa wrogie, ich agendy lub kontrolowane przez owe państwa przedsiębiorstwa;

9) Sygnatariusze niniejszego dokumentu za niedopuszczalne uznają obiecywanie, oferowanie lub przyznawanie decydentom korzyści materialnych lub niematerialnych, które mogłyby wywołać wrażenie wpływania na decyzje drugiej strony z zamiarem uzyskania jakiejkolwiek nieuczciwej przewagi dla reprezentowanych przez nich interesów;

10) Nie zatrudniać aktywnych urzędników ani aktywnych przedstawicieli instytucji publicznych i organów rządowych;

11) Zobowiązać się do przestrzegania najwyższych standardów etyki i przejrzystości w prowadzeniu działalności zawodowej zapisanych w kodeksach branżowych, w tym między innymi Kodeksie Etyki Public Relations oraz Kodeksie Dobrych Praktyk ZFPR.

Nad przestrzeganiem postanowień niniejszego Kodeksu czuwa Grupa ds. Public Affairs powołana w ramach Związku Firm Public Relations, która może upomnieć, zawiesić lub skreślić z listy sygnatariuszy podmiot, który narusza postanowienia niniejszego Kodeksu.

*

*               *

Jesteśmy przekonani, że przestrzeganie i upowszechnianie zasad zawartych w niniejszym dokumencie zwiększy świadomość uczestników dialogu oraz szansę na to, że działalność specjalistów ds. public affairs będzie odbywać się w duchu najwyższych standardów etycznych.

__________________

KODEKS DOBRYCH PRAKTYK PUBLIC AFFAIRS

POBIERZ NAKŁADKĘ NA ZDJĘCIE

POBIERZ STOPKĘ