Telewizja i radio – programy newsowe i publicystyka – ZFPR.PL

Szkolenie ZFPR

Telewizja i radio – programy newsowe i publicystyka. Jak to działa? Jak się tworzy taki program? Dlaczego nikt o mnie / o nas nie mówi?

Wykładowcy:
Najbliższe terminy:
Opis kursu:

Nikt nie chce zdradzać tajemnic kuchni. Tym razem to zrobimy. Zapewne wielu zastanawia się dziś, dlaczego jedne programy są oglądane chętniej, inne mniej chętnie, a jeszcze inne wcale. Choć w dzisiejszych czasach można kupować gotowe telewizyjne formaty np. rozrywkowe to nie zawsze taki zakup jest strzałem w dziesiątkę. Jeszcze trudniej jest w newsach. Tu nie ma wcale gotowych recept – są pewne standardy, modne kolory, krzykliwe ozdobniki, ale to od indywidualnych decyzji dziennikarzy, wydawców producentów telewizyjnych czy radiowych zależy charakter i popularność programów. W trakcie zajęć dowiemy się jak działają dzisiejsze media i czym się kierują tworząc to co każdy z nas ogląda wieczorem, albo słucha w samochodzie o poranku.

Liczba godzin:

Radio: 2 x 45 min; TV: 2 x 45 min

Poziom kursu:

podstawowy

Cena dla członków ZFPR:

700 zł + VAT

Cena dla pozostałych podmiotów:

850 zł + VAT

Wymagania wstępne:

Podstawowa, bieżąca znajomość programów telewizyjnych i radiowych.

Wiedza:

Uczestnik modułu pozna zakres języka branżowego radia i telewizji. Zostanie zapoznany z cyklem produkcji programów newsowych i publicystycznych od pomysłu do emisji. Zostanie zapoznany z uwarunkowaniami pracy reasercherów, dziennikarz, wydawców, kierowników produkcji, operatorów, realizatorów dźwięku obrazu. Pozna metody podejmowania decyzji w programach newsowych i publicystycznych. Zapozna się z zasadami zamawiania materiałów przez wydawców.

Umiejętności:

Uczestnik modułu będzie w stanie wykorzystać do kreacji „twardego’ newsa w programach telewizyjnych i radiowych. Pozna oczekiwania dziennikarzy newsowych i publicystów. Nabędzie umiejętność ocenienia szans zamieszczenia newsa w radiu i telewizji oraz umiejętność przygotowania materiału newsowego, który ma szansę ukazać się na antenie. Uczestnik będzie też potrafił w odpowiedni sposób przygotować swojego klienta do współpracy z dziennikarzem newsowym, reasercherem, publicystą i do wystąpienia w najchętniej oglądanych i słuchanych mediach.

Zawodowe kompetencje interpersonalne:

Uczestnik pozna zasady współpracy z mediami, w tym metody nawiązywania i podtrzymywania relacji z dziennikarzami. Nauczy się jak argumentować klientowi/swojej organizacji trafność doboru tematu, danych statystycznych, informacji i reprezentantów do wystąpień medialnych. Będzie potrafił przygotować strategię wystąpień medialnych w taki sposób, aby uzyskać zaproszenia do wybranych programów o oczekiwanym zasięgu i oglądalności.

Treści programowe:

1. Specyfika programów newsowych
2. Programy newsowe – Fakty, Wydarzenia, Wiadomości – jak to działa?
3. Specyfika audycji newsowo- publicystycznych
4. Radiowe programy poranne i popołudniowe – czy się różnią i dlaczego warto w nich uczestniczyć?
5. Publicystyka w radiu – czyli wojna argumentów
6. Jak być słuchanym i jak mówić zrozumiałym językiem?
7. Szpigiel co to takiego i jak z niego nie wypaść?
8. Kreowanie newsów

Sposób prowadzenia zajęć:

Wykład, dyskusja, praca w grupach, symulacja sytuacji, warsztat dziennikarski. Analiza materiałów prasowych, video i audio. Analiza i badanie oryginalnych materiałów dziennikarskich na podstawie których powstają telewizyjne programy informacyjne.

Materiały do zapoznania się przed zajęciami:

Uczestnicy zajęć przed ich rozpoczęciem otrzymają do analizy materiały prasowe, na podstawie których powstają programy newsowe. Będą zobligowani do zapoznania się z ich treścią przed zajęciami celem aktywnego uczestnictwa w zajęciach oraz głębszego zrozumienia istoty kreacji newsa.

Interakcje z innymi modułami szkoleniowymi:

Wszelkie zajęcia i wykłady z obszaru Media Relations oraz szkolenia medialne.

Sposób sprawdzenia efektów edukacyjnych – zaliczenia zajęć:

Podczas zajęć - symulacja kreacji newsa z reprezentowanej przez uczestnika dziedziny/organizacji wraz z analizą możliwego sukcesu medialnego.
W pracy – właściwym sposobem weryfikacji efektów edukacyjnych jest wypróbowanie w praktyce czy przekazane podczas zajęć informacje działają w rzeczywistości. Zrozumienie istoty mediów pozwala na dobrą współpracę z nimi. Wymiernym efektem szkolenia będzie komunikat, który po szkoleniu usłyszymy od współpracujących dziennikarzy: „z wami nigdy nie ma problemu”, „jak zawsze Wasz szef wypadł świetnie”, „dzięki za świetną setkę, będziemy o Was pamiętać przy kolejnym wydaniu”.

Literatura:

Brak jest fachowej literatury w tym zakresie. Nie ma jednego dobrego przepisu na program informacyjny czy publicystyczny w radiu czy telewizji. Newsy to nie szarlotka z kruszonką według przepisu babci. Jedni wiedza jak je robić inni myślą, że wiedzą. Różnica między jednymi i drugimi jest taka że tych pierwszych oglądają miliony, a ci drudzy tracą widownie i słuchaczy.

Rekomendowana dalsza ścieżka kształcenia:

W warunkach dużego zainteresowania modułem prowadzący rozważy możliwość przeprowadzenia zajęć na ścieżce średniozaawansowanej i w sposób indywidualny na ścieżce zaawansowanej.

Wykorzystywane case studies / scenariusze:

Będą wykorzystywane bieżące case studies, które przyniosą codzienne programy newsowe. Na ich podstawie zostanie przeprowadzona analiza oraz rozbiór merytoryczny. Analiza materiałów archiwalnych zastąpiona zostanie aktualnymi wydarzeniami i kryzysami.