Aktywna komunikacja kluczem do motywowania, efektywności i rozwijania kompetencji w zespole – ZFPR.PL

Akademia LSPR

Aktywna komunikacja kluczem do motywowania, efektywności i rozwijania kompetencji w zespole

Wykładowcy: Opis kursu:

Zarządzanie procesami w firmach, przy wykorzystaniu dostępnej wiedzy i technologii, powinno dziś przebiegać bardzo sprawnie. Jednak liczba oraz dynamika zmian zachodzących obecnie na rynku, jeszcze nigdy nie miały takiej skali. Jak w tym wszystkim odnajduje się pracownik, a jak pracodawca? Kapitał ludzki nie był dotychczas doceniony tak jak teraz. Firmy zmieniają narrację i mówią o swoich talentach, pracodawcy odkrywają i rozwijają w zespołach kompetencje przyszłości. Inwestują w komfort i warunki do pracy, przeistaczając biura w miejsca do rozwoju. Do tego dochodzą zmiany demograficzne i firmy, które mają za sobą wyzwania związane z młodym pokoleniem kadr, przestawiają systemy HR na silversów. Te i inne wyzwania uzupełnione o codzienne projekty funkcjonowania firmy, mają wpływ na efektywność realizowania strategii biznesowej. Nie da się tego zrobić bez zaangażowania ludzi we wspólne cele. Dlatego już dziś warto dowiedzieć się:
Jak budować zaangażowanie w erze pracownika i chaosu komunikacyjnego?
Kto powinien wziąć odpowiedzialność za przepływ informacji w firmie i jak tym sprawnie zarządzać?
Czy regularne przekazywanie komunikatów pracownikom wystarczy, żeby byli dobrze poinformowani?
Jak i po co tworzyć angażujące treści, dialog i interakcje z pracownikami?
W jakim stopniu technologie wpływają na sposoby komunikowania?
Ile zyskuje firma, a ile pracownik na dobrze zorganizowanym procesie komunikacji?
Jak radzić sobie z plotką, fejkiem i jakie czynniki utrudniają nawet bardzo dobrze zaplanowaną komunikację?
Skąd wiadomo, że idziemy w dobrym kierunku?

Liczba godzin:

3 x 45 min

Poziom kursu:

podstawowy / średnio zaawansowany

Wiedza:

W ramach kursu uczestnik pozna:
• rolę komunikacji wewnętrznej w przedsiębiorstwie
• etapy budowania kw w firmie: określanie celów, grup, przekazu
• tworzenie strategii od planowania do wdrożenia i realizacji
• zasady prawidłowego funkcjonowania komunikacji wewnętrznej
• bariery i czynniki mające wpływ na blokowanie efektywności przepływu informacji
• sposoby weryfikacji skuteczności realizowanych działań
• narzędzia są najchętniej stosowane zarówno ze strony pracowników, jak i pracodawców
• strategie komunikowania zmian w organizacji
• zasady komunikowania w sytuacjach kryzysowych
• Uczestnik zapozna się z przykładami działań czołowych firm na rynku i dowie się w jaki sposób cele biznesowe mogą być realizowane w oparciu zintegrowane programy kw.

Umiejętności:

Po zajęciach uczestnik będzie wiedział:
• jak przeprowadzić audyt kw w firmie
• jak wyznaczać cele działań komunikacyjnych
• jak konstruować przekaz z uwzględnieniem różnych grup docelowych
• jak dobrać narzędzia do skutecznego komunikowania
• jak budować dialog i relacje wewnątrz organizacji
• jak konstruować plany i matryce działań komunikacyjnych
• jak mierzyć efekty i wprowadzać kolejne kroki działań

Zawodowe kompetencje:

Po ukończeniu kursu absolwent:
• identyfikuje właściwe procesy skutecznego komunikowania wewnątrz firmy
• definiuje i kategoryzuje wartościowe treści z punktu widzenia interesariuszy
• dobiera narzędzia stosowne do przekazu
• potrafi angażować współpracowników w istotne dla firmy projekty
• aktywnie włącza się i usprawnia procesy komunikacyjne w firmie
• zna zasady mierzalności efektów i potrafi uzyskać informację zwrotną na temat zakładanych celów
• może uczestniczyć w planowaniu strategii komunikacji wewnętrznej w firmie

Treści programowe:

STRATEGIA KOMUNIKACJI JAKO KLUCZ DO REALIZACJI CELÓW BIZNESOWYCH FIRMY
• Istota, rola i korzyści komunikacji wewnętrznej. Komunikacja jako funkcja zarządzania: planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie
• Cele: co chcemy osiągnąć
• Grupy odbiorców: do kogo mówimy
• Rodzaje komunikacji wewnętrznej: bezpośrednia, pośrednia, formalna, nieformalna, jednokierunkowa i dwukierunkowa
• Strategia i proces: od diagnozy do skutecznych działań komunikacyjnych
• Treści i Narzędzia: skuteczność tradycyjnych form kontaktu vs innowacyjne metody dotarcia
• Efektywność i mierzalność
WYZWANIA NA DRODZE DO EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJI WEWNĘTRZNEJ
• Bariery: odmienność postrzegania, nieprecyzyjne komunikaty, brak zaufania, nieprawidłowo skonstruowane treści, zły dobór nadawcy, niekonsekwencja
• Jak diagnozować nieefektywną komunikację wewnętrzną
• Leadership i presonal branding: wpływ i odpowiedzialność managerów
• Employer branding: sukces biznesowy w percepcji pracowników
• Komunikacja wewnętrzna w komunikacji kryzysowej
CASE STUDIES I WARSZTATY
• Wartość komunikacji wewnętrznej w procesie zmiany:
• Zmiana właścicielska
• Zmiana top managementu
• Rozwój organizacji
• Rebranding

Sposób prowadzenia zajęć:

Wykład oparty o prezentację z możliwością dyskusji oraz ćwiczeniami praktycznymi. Przedstawiane są case studies oraz materiały i przykłady, które podlegają analizie.
Rozkład czasu:
• Przekazanie wiedzy i zasad – 50%
• Case studies – 30%
• Ćwiczenia, dyskusja – 20%

Literatura:

Bill Quirke, KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA KROK PO KROKU (2011)
Laszlo Bock, PRACA RZĄDZI (2015)
Urszula Kandefer, Grzegorz Mazurek, INTRANET (2019)
Magdalena Krzemieniak, Katarzyna Kamińska, WEWNĘTRZNE PUBLIC RELATIONS W SYTUACJACH KRYZYSOWYCH (2012) – PDF
Klaudia Smoląg, Beata Ślusarczyk, KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA – INNOWACYJNY ASPEKT WSPÓŁCZESNEGO ZARZĄDZANIA ORGANIZACJĄ (2018) – PDF

Wykorzystywane case studies / scenariusze:

Case studies zrealizowane w ramach doświadczeń prowadzącej, materiały obrazujące zasady skutecznej komunikacji – przykłady kampanii, strategii, treści i narzędzi.

Potwierdzenie ukończenia kursu:

Międzynarodowy certyfikat w języku angielskim.