AKTUALNOŚCI

PR agencyjny opinie i perspektywy. Wyniki badania MillwardBrown SMG/KRC przedstawione podczas PR Forum 16 listopada 2012

28.11.2012

 

Na zlecenie Związku Firm Public Relations i ośrodka analitycznego THINKTANK firma badawcza Millward Brown SMG/KRC na przełomie października i listopada br. przeprowadziła badanie, którego głównym celem było poznanie opinii na temat usług PR realizowanych przez agencje public relations oraz perspektyw rozwoju tego rynku. Zostało ono skierowane do specjalistów marketingu, komunikacji i PR w firmach. Wyniki badań przedstawiono podczas 10. edycji konferencji PR FORUM, która odbyła się 16 listopada w Warszawie.

 

Z wyników badania przeprowadzonego wśród specjalistów marketingu, komunikacji i PR w firmach wyłania się dwoisty obraz środowiska public relations. Obraz ten jest efektem zarówno konstatacji obserwowanych faktów, jak też ambicji i aspiracji branży PR. Respondenci proszeni byli o wypowiedzenie się na temat usług PR świadczonych w Polsce przez profesjonalne agencje, a także ocenienie roli PR w funkcjonowaniu firm. Badano również, jakie są pożądane kompetencje indywidualne specjalistów PR.

 

"Jeśli wziąć pod uwagę stan obecny, to wizerunek PR można określić, jako tradycyjny. Usługi PR są zatem rozpatrywane głównie w kontekście szeroko rozumianego media relations. Widać to zarówno w ocenie obecnych obszarów działalności PR (głównie media relations, social media, crisis management), ale może jeszcze silniej w pożądanych kompetencjach. To, co powinno przede wszystkim cechować PR-owca AD 2012, to wiedza z zakresu rynku mediów i komunikacji, samodzielność myślenia i umiejętność redagowania tekstów, wreszcie zdolność skutecznego zarządzania sytuacjami kryzysowymi" – podsumowuje Kuba Antoszewski, PR Manager Millward Brown SMG/KRC. "W środowisku PR w Polsce od lat, obok tematu etyki zawodowej, toczy się dyskusja wokół rzeczywistej roli PR
w funkcjonowaniu przedsiębiorstw i budowie siły marek. Z badania nie wyłania się obraz eksperta, doradcy, specjalisty ukierunkowanego na myślenie strategiczne, ale raczej wykonawcy konkretnych, związanych z mediami usług".

 

Część badania poświęcona przyszłości branży PR pokazała, że w ciągu 5 lat obraz PR może  niemal diametralnie się zmienić. "Nasi respondenci wieszczą spadek zainteresowania media relations, eventami, a wzrost social media, CSR, expert positioning i community relations. Według nich również rola PR w przedsiębiorstwach będzie znacząco rosła (52% teraz, do 79% w ciągu 5 lat). W tych odpowiedziach widać PR ekspercki, budujący relacje, współtworzący strategię marek i przedsiębiorstw. Na końcu pozostaje jednak pytanie, na które środowisko public relations musi spróbować odpowiedzieć, czy obraz ten jest wynikiem opartej na faktach i doświadczeniu prognozy, czy jedynie życzeniowego myślenia?" - powiedział Kuba Antoszewski, PR Manager Millward Brown SMG/KRC.

 

Zapraszamy do zapoznania się z raportem